Dating 'magazine' Im Gegenteil lokt Berlijnse hipsters
15-08-2014Jerry Seinfeld, een Amerikaanse komediant uit de jaren ’90 vergeleek een eerste date met een sollicitatiegesprek dat de hele nacht doorgaat.
Tegenwoordig zijn dates anders.
Doordat de digitale wereld razendsnel vooruit gaat, worden dates steeds minder persoonlijk.
Ondanks het hele digitale gebeuren, hebben twee vrouwen in Berlijn een website ontworpen die een beetje van de oude stijl terug brengt in de wereld van online dating. Im Gegenteil is een online dating tijdschrift van Jule Müller en Anni Kralisch-Pehlke. In dit tijdschrift zie je singles als producten afgebeeld.
Er staan zowel homoseksuele als heteroseksuele mensen op de website, die op zoek zijn naar liefde. Lezers die interesse hebben, kunnen dan een berichtje sturen naar de geprofileerde. Er zijn momenteel slechts 100 profielen op de website, maar deze website en de dating blog krijgen maandelijks tienduizenden bezoekers van mensen rond Duitsland, Australië en Zwitserland.
Tijdschrift voor singles
Im Gegenteil is een potentiële nieuwe manier om alleenstaanden elkaar te laten ontmoeten door de traditionele diensten van een koppelingssite te combineren met internetefficiëntie. De ontwerpers noemen de site een singles tijdschrift en geen dating platform. Bovendien kan iedereen het tijdschrift lezen. Inmiddels hebben honderden Europeanen een aanvraag verzonden om ook in het tijdschrift terecht te komen, maar de profielen zijn intiem. De ontwerpers van het tijdschrift besteden uren aan interviews en het duurt ongeveer een dag om een profiel in elkaar te zetten. Het interview bestaat ook uit het fotograferen van de aanvragers in hun natuurlijke omgeving; het doet er niet toe of zij chillen in de keuken of dat zij wandelen in de stad. Im Gegenteil is net als een glossy lifestyle tijdschrift. De nieuwere profielen zijn voorzien van video’s van de singles.
Vergeleken met Tinder, is Im Gegenteil persoonlijker. Bij Tinder kun je met 30 mensen tegelijkertijd chatten en als iemand je niet kan ontmoeten, ga je gewoon naar de volgende. Bij Im Gegenteil is dit anders. Je kiest hier voor een slow-dating optie.
Voor hipsters
De kritiek die Im Gegenteil krijgt is dat het voornamelijk gericht is op hipsters. Het commentaar is dat de meeste gebruikers rond de 35 tot 40 zijn en fotogeniek. Kralisch-Pehlke zegt dat hoewel de site voornamelijk bestaat uit jonge mensen, de ontwerpers wel een balans zoeken tussen de verschillende aanvragen die zij ontvangen.